browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Saviem TRM 4000

De tweede aankoop was een groot avontuur. Met vier trokken we naar Zonhoven om eens te gaan kijken bij ‘de Vital’. Vital, een kranige zestiger kocht en verkocht voertuigen, alles behalve gewone auto’s. En daar stond hij, de Saviem TRM 4000, kompleet met hydraulische winch, sperren enzovoort. Het was een uitvoering met een laadbakje, maar dat was niet zo voorzien in onze plannen…..

We kochten er een Russische shelter, een laboratoriumwagen, bij die ‘gasdicht’ was uitgevoerd. Verschillende zondagen trokken we met 4 naar Zonhoven om van de TRM een mobilhome te maken. Het eerste werk was het laadbakje verwijderen om twistlocks te kunnen lassen op het chassis. Nadien werd de container op de wagen geplaatst. Zodra hij rijwaardig was hebben we hem overgebracht naar Wilrijk om verder te kunnen werken. Wat is er allemaal aan veranderd? We hebben een brandstoftank van 200 liter bijgeplaatst, het chassis is met ongeveer 1,5 m verlengd om achter de container een platform te hebben waar we een quad konden op vervoeren. Een echt huzarenstukje voor de “amateurs” die we toch zijn. Maar met wat durf en veel inzet kan je toch iets. De opgelegde specificaties voor een mobilhome zijn onder andere een verbinding (30 cm x 21 cm) tussen de cabine en de leefcel, een vast opgesteld kookvuur, een vaste slaapplaats en een tafel. We hebben ook kasten gemaakt, voor ieder een plekje. Een ijskast maakte onze inboedel compleet. De buitenkant hebben we ook nog helemaal geschilderd, naar Marokko met een kaki-legerkleur leek ons niet echt een goed idee, en wat lichter zou de warmte ten goede komen (dachten we). Nadat we klaar waren met ombouwen restte ons nog de technische schouwing. De laatste te overwinnen klip voor ons avontuur. Bij het aanbieden van ons voertuig haalden ze het boekje boven, hun meter, de schuifmaat en alles, maar dan ook alles werd opgemeten. Het oplassen van twistlocks, geen probleem, het verlengen van het chasis, geen probleem, het inrichten van de mobilhome, geen probleem. Maar, de achterste bumper, die was toch wel fout. 4mm dik in plaats van de vereiste 5mm. Wij terug met onze mobilhome, een nieuwe buis kopen en oplassen en klaar, hij was gehomologeerd als mobilhome. Een prestatie om fier op te zijn, al zeggen we het zelf.

Lees ook: deze site


Geef een reactie